Jeg er sangen
12 år | november, 21 2025 | 1t 52m | Dzongkha | drama
Butans Oscar-kandidat er delvis norsk!
"Med sitt visuelle mot og sin spirituelle ro står Jeg er sangen som et av årets mest originale filmverk fra Asia – et poetisk portrett av skam, frihet og håp fra et land som liker å kalle seg lykkelig, men som her viser at lykken har en pris." Cinema (5) ---- "Vekslende mellom ulike tidsplan, etter hvert også mellom ulike identiteter, er filmen både høyst konkret og samtidig gåtefull. Tandin Bidha spiller begge rollene med fascinerende veksling mellom det innadvendte og utadvendte, mellom sårbarhet og raseri. «Jeg er sangen» er Bhutans kandidat i Oscar-racet, og det er det gode grunner for. Den viktigste er ikke at landet ikke produserer særlig mye film, selv om en del i Norge sikkert har sett den sjarmerende «Skolen ved verdens ende»/«A yak in the classroom», som gikk på norske kinoer rundt 2020. Den viktigste grunnen er at «Jeg er sangen» er en på alle plan usedvanlig vakker film. Rangoli Agarwals foto er helt nydelig, noe som fremgår av stillbildene." Sørensens Filmservice ---- "At en knøttliten filmnasjon som Bhutan har en film som kan bli Oscar-nominert, er en liten bragd i seg selv. At filmen er delvis norskprodusert, er ekstra artig. Men viktigst: «Jeg er sangen» er også en genuint god og interessant film." "«Jeg er sangen» tar oss på en helt egen reise, hvor også bhutansk sangkultur (som tittelen tilsier) har en viktig funksjon. Historien som fortelles, er vakker, mystisk og forførende – om enn litt vanskelig tilgjengelig. Men gi den en sjanse og oppdag noe nytt. God tur." Klassekampen (4) ---- "Dechen Roders storslåtte film «Jeg er sangen» er Bhutans Oscar-kandidat." "Roders mysteriedrama kan minne om Krzysztof Kieślowskis «Veronikas to liv» (1991), der Irène Jacob tolker dobbeltrollen som to identiske kvinner:" Aftenposten Innsikt ---- "Jeg er sangen er visuelt vakker. Fjell, folk og tradisjonell pynt gjer seg, men regissør Dechen Roder har klare tankar om kva ho vil i spelet med fargar og utsnitt." Dag og Tid ---- Vinneren av beste regissør på Black Nights-festivalen i Tallinn, i det nokså nye programmet Critics’ Picks var Dechen Roder for "Jeg er Sangen", som handler om en kvinne på søken etter det som må være hennes dobbeltgjenger, etter at en sexvideo med sistnevnte er spredd på nettet med alvorlige konsekvenser for hovedkarakteren. Det stemningsfulle og mangesidige mysteriedramaet fra Bhutan er støttet av Sørfond med norske Fernanda Rennó fra Fidalgo Film Production som co-produsent. ---- Bhutan is supposedly the world's happiest country — and yet problems exist here, too. Nima (Tandin Bidha), a teacher, learns this the hard way when the headmaster summons her to his office and shows her an amateur porn video going viral on the Internet — with her in the starring role. Although she swears it is not her, but someone deceptively similar, she is banned from working with children. The starting point, reminiscent of Bad Luck Banging or Loony Porn, takes an unexpected turn. To clear her name, Nima embarks on a search for her doppelgänger. She follows the trail of a certain Meto, but to find her and lift the curse, she must surrender herself to the song. Magical sounds connect two time-spaces and two very similar, yet at the same time very different women — or perhaps, as in Kieślowski’s The Double Life of Véronique, they are simply two variants of the same person? In addition to its ethnomusicological value and its promotion of centuries-old Bhutanese songs and contemporary pop pieces, Dechen Roder’s extraordinary film reflects on the situation of women in a world where Buddhist traditions blend with the challenges of modernity. The author of Honeygiver Among the Dogs has created a moody and oneiric film, one that at times feels like a terrifying bad dream.